Παρασκευή 1 Οκτωβρίου 2021

"καὶ οἶδεν ὁ Θεὸς ὅτι καλόν"

Κατά στάδια της δημιουργικής Του εργασίας ο τριαδικός Θεός επιβεβαιώνει το αγαθό αποτέλεσμα της δημιουργίας. 'και οίδεν ο Θεός ότι καλόν', 'και οίδεν ο Θεός ότι καλόν', 'και οίδεν ο Θεός ότι καλόν'. Με αυτό τον τρόπο επισφραγίζει την ευαρέσκειά Του και την ανάπαυσή Του στην κτίση η οποία φέρει την πλήρωσή της διά του 'είπεν ο Θεός'. Πράγματι, 'είπε και εγεννήθησαν, ενετείλατο και εκτίσθησαν'. 

 Δεν θα μπορούσε εξ αγαθού Θεού να υπάρξει μη αγαθή δημιουργία, ωστόσο, μοιάζει επιβεβλημένο να ακουστεί. Να ακουστεί σε επίπεδο οντολογικό ότι 'καλόν'. Τη δύναμη αυτής της οντολογικής θέσης την φέρει το ρήμα 'οίδε'. Γνωρίζει, έχει επιστασία και προσωπική εμπειρία. Δεν μπορεί κανείς να αντείπει περί τούτου. Αυτού του είδους η 'γνώση' η οντολογική, απαντάται και στο δένδρο της γνώσεως του καλού και του κακού. Ο πρωτόπλαστος δεν έχει εμπειρία μέχρις ότου γευθεί του καρπού του. Τότε διανοίγονται οι οφθαλμοί του και έχει οντολογική εμπειρία της ύπαρξεώς του και της γυμνότητός του. Είναι γυμνός έναντι του θείου. Αλλ' όχι εξαχριωμένος. 

 Μπορεί και μετά την πτώση να έχει εμπειρία του αγαθού και του κακού, των αγγελικών δυνάμεων όπως το χερουβείμ που φυλάσσει την είσοδο στην Εδέμ. Μετέχει δηλαδή του κριτηρίου της εμπειρικής γνώσεως. 

 Αυτή η εμπειρική γνώση τον προφυλάσσει και τον κατευθύνει. Γνωρίζει αν η θυσία του είναι αρεστή προς το Θεό, αν είναι δηλαδή αγαθή. Παράγει πολιτισμό σύμφωνα με το εσωτερικό του αυτό κριτήριο. 

 Αυτό το εσωτερικό κριτήριο του αγαθού Ισραηλίτη είναι που κάνει και τον Ναθαναήλ να αναφωνήσει: 'Συ ει ο Υιός του Θεού, συ ει ο βασιλεύς του Ισραήλ'.

 Και μετά, κάπου το χάνουμε; Ζούμε μόνο στον αισθητό κόσμο και όχι στον υπεραισθητό; Προσεγγίζουμε τα μυστήρια με πίστη αλλά όχι με βίωμα εμπειρίας; Δεχόμαστε τον καθαγιασμένο άρτο ως Σώμα Χριστού αλλά δεν είμαστε σε θέση να το διατρανώσουμε εξ ιδίας εμπειρίας; 

 Απολλωμένου του κριτηρίου είμαστε έρμαια των απόψεων των 'ειδικών' άλλων. Πώς μπορούμε να αντειπούμε περί της καθαρότητος του ναού και της μη μολυσματικής μετάδοσης νοσημάτων διά της λαβίδος όταν δεν βλέπουμε τ ί π ο τ ε; Είναι δυνατή η πίστη και η εμπειρία των παλαιών πατέρων να συγκρατήσει το νου από την υπακοή στη λοιμωξιολογία; Γι αυτό και περίλυποι ακούμε από στόματα λειτουργούντων ... ως εάν έχωσι οφθαλμούς και δεν βλέπωσι.

 Αντίστοιχα, τα έργα των ανθρώπων, τα σκευάσματα της μοριακής βιολογίας τα αποκαλούμε συλλήβδην ως 'αγαθά'; Με ποιο κριτήριο; Αυτό που απωλέσαμε; Τουλάχιστον ας δηλώσουμε άγνοια. Είναι φοβερό να χρησιμοποιήσουμε γι'αυτά τον όρο 'αγαθό' ως εάν προέρχονται εκ του αγαθού Θεού. 

 Καλύτερα να μην ομιλούμε παρά να ομιλούμε αυθαιρέτως. Και αν εύρομε έναν 'εμπειρικό' να τον φέρουμε εις το μέσον και αυτού να ακούσομε. Επειδή η Εκκλησία έχει κριτήριο και αυτό είναι κριτήριο αληθείας.

1 σχόλιο:

  1. Το διάβασα δύο φορες και πιστεύω ότι το κατάλαβα..πιστεύω ότι με την λαβίδα που λαμβαννουυμεε το Σώμα και του Αίμα του Κυρίου δεν μεταδίδεται καμμία μολυσματική νόσος ...αρκεί να το πιστέψουμε..πιστευουυμμεε ότι ο Θεός είναι αγαθός,δεν θέλει το καλό κανενός και μας αφήνει στην ελεύθερη βούληση μας,λέω εγώ τώρα...παρακαλούμε το Θεό να μας φωτίσει να κάνουμε το καλό και να μας προστατεύσει από κάθε κακό...και για να προστατευτούμε από το κακό,προσέχουμε τον εαυτό μας στα μέτρα των δυνατοτήτων μας να μην τον εκθεσουμε σε κίνδυνο και ζητούμε βοήθεια από τους επιστήμονες που οφείλουν να ενεργοθν προςτο καλό των ανθρώπων...για αυτό παρακαλούμε να τους φωτίσει ο Θεός ...βέβαια όπως λέει η καινή διαθήκη Όπου Θεός βουλεται,νικαται πάσης φύσεως τάξις και ότι ούτε ένα φύλλο δένδρου δεν πέφτει χωρίς το Θέλημα του Θεού,προστατεύουμε τον εαυτό μας και αφήνουμε τα πάντα στο θέλημα του Θεού...την ώρα που θα φύγουε δεν την ξέρουμε και πιστεύω πως πως ο φόβος του θανάτου από τον ιό,μπορεί να μας κάνει καλύτερους ανθρώπους,ζητούμε να μας συγχωρήσει ο Θεός και αν μετανοήσουμε πραγματικά,να είμαστε έτοιμοι όταν μας πάρει ο Θεός κοντά του....αυτή είναι η ταπεινή μου άποψη....

    ΑπάντησηΔιαγραφή